W okresie ostatnich dwudziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?
Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To istotne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, jaworzno.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .no (Norwegia) czy .sk (Słowacja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .blog, .gov, .org.
Odpowiednio przemyśl również dobór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze na pewno dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, wypada zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów prawnych.